paideianet.gr Η σελίδα της Αυτόνομης Παρέμβασης Εκπαιδευτικών

Text size
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ Το πανεπιστημιακό άσυλο στο στόχαστρο αγορών και αγοραίων

Το πανεπιστημιακό άσυλο στο στόχαστρο αγορών και αγοραίων

E-mail Εκτύπωση PDF

panepistimio4 6

H καθημερινή πολιτική ατζέντα για τη Νέα Δημοκρατία εδώ και 4 χρόνια που βρίσκεται στην κυβέρνηση της χώρας ο ΣΥΡΙΖΑ, διαμορφώνεται απολύτως καιροσκοπικά. Είτε με βάση «ρωγμές» που εμφανίζονται στο δημόσιο βίο ως αποτέλεσμα της επί πολλές δεκαετίες κακοποίησης της χώρας από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, είτε με θέματα που προβάλλονται ως μείζονα από τα φιλικά προς την αξιωματική αντιπολίτευση ΜΜΕ.

 

Η κυβερνητική πολιτική των 4 τελευταίων χρόνων στην οικονομία, στην παιδεία, στην υγεία, στις επενδύσεις, η έξοδος της χώρας από τα μνημόνια, η πολυεπίπεδη εξωτερική πολιτική,  τα πρώτα πολύ σημαντικά αποτελέσματα (μείωση της ανεργίας, αύξηση κατώτατου μισθού / κατάργηση του υποκατώτατου μισθού, κοινωνική πολιτική σε όφελος εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών αυτής της χώρας, δωρεάν νοσοκομειακή περίθαλψη για όλες και όλους, προστασία της εργασίας, κα) αφαίρεσαν από τον Κυριάκο Μητσοτάκη  κάθε δυνατότητα διαμόρφωσης φιλολαϊκής πολιτικής ατζέντας. Αυτό ισχύει φυσικά και δεδομένης της νεοφιλελεύθερης πολιτικής του άποψης ( πχ ιδιωτικοποίηση της παιδείας, ασφαλιστικό σύστημα του Πινοσέτ, περιστολές δαπανών, αλλά και εργασιακών δικαιωμάτων, κλπ).

Ένα από τα πολύ μεγάλα θέματα που αποτελεί μια τέτοια «ρωγμή» για όποιον δεν έχει άλλα να πει, αποτελεί η εγκληματικότητα. Γιατί εγκληματικότητα υπάρχει και θα υπάρχει όσο υπάρχουν άνθρωποι και ο αγώνας κάθε οργανωμένης κοινωνίας για την καταπολέμηση της θα είναι αέναος. Οι λύσεις αυτού του προβλήματος, πρέπει να αναζητούνται στις αιτίες που προκαλούν εν πολλοίς την εγκληματικότητα (κοινωνικές, ψυχολογικές, κα), Στις δε λύσεις, ιδιαίτερο βάρος πρέπει να έχουν οι πολιτικές ΄΄πρόληψης΄΄ (ισχυρό δημοκρατικό και μαθητοκεντρικό εκπαιδευτικό σύστημα, ανθρώπινο σωφρονιστικό σύστημα, αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης για όλους τους πολίτες, κα), ενώ απαιτούνται φυσικά και πολιτικές καταστολής.     

Επειδή όχι μόνο δεν εφαρμόστηκαν δομικά μέτρα «πρόληψης» όσα χρόνια μπορούμε να ανατρέξουμε στο παρελθόν αυτής της χώρας, αλλά ούτε που τα είχαν σκεφθεί οι έχοντες τις τύχες αυτής της χώρας στα χέρια τους, τα τελευταία χρόνια υπάρχει δυστυχώς μικρή - αλλά σταθερή - μείωση της εγκληματικότητας.

Η εγκληματικότητα λοιπόν όχι μόνο δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ από τη ΝΔ ως δομικό κοινωνικό πρόβλημα που απαιτεί ριζοσπαστικά και μεσοπρόθεσμα μέτρα, αλλά αξιοποιείται πολύ ευκαιριακά και φθηνά εναντίον του δημόσιο Πανεπιστημίου, για λόγους τόσο μικροπολιτικής όσο ακόμη χειρότερο για να το πλήξουν σε όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Τόσο η ΝΔ όσο και τα παπαγαλάκια της σε κάποια ΜΜΕ, ξεχνούν σκοπίμως πως από το 2012 που καταργήθηκε το πανεπιστημιακό άσυλο με νόμο της Α. Διαμαντοπούλου, η παραβατικότητα στους χώρους των Πανεπιστημίων όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά αυξήθηκε. Φυσικά δεν αυξήθηκε εξαιτίας της κατάργησης του ασύλου, αλλά λόγω της επιδεινούμενης κατάστασης στη χώρα που οδήγησε περισσότερο κόσμο στο περιθώριο, σε αύξηση της διακίνησης ναρκωτικών.

Η σημερινή κυβέρνηση, συμφωνώντας απόλυτα τόσο με την ακαδημαϊκή ελευθερία, όσο και με τον αποκλειστικά  δημόσιο χαρακτήρα και το αυτοδιοίκητο των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ζητήματα  που κατοχυρώνονται απόλυτα με το άρθρο 16 του Συντάγματος της Ελλάδας, προχώρησε το 2017 σε νομοθετική ρύθμιση (Ν. 4485/2017) που επανέφερε το πανεπιστημιακό άσυλο ως εξής:

«Άρθρο 3 Ακαδημαϊκές ελευθερίες 1. Στα Α.Ε.Ι. κατοχυρώνεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και στη διδασκαλία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών. Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των δημοκρατικών αξιών, των ακαδημαϊκών ελευθεριών στην έρευνα και στη διδασκαλία, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση και τη μάθηση έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει. 2. Επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των Α.Ε.Ι. επιτρέπεται αυτεπαγγέλτως σε περιπτώσεις κακουργημάτων, καθώς και εγκλημάτων κατά της ζωής και ύστερα από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Οι ανωτέρω περιορισμοί δεν ισχύουν για επεμβάσεις του Πυροσβεστικού Σώματος και επεμβάσεις σε περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων.»

Αυτή η νομοθετική ρύθμιση, έγινε με την επιθυμία να υποστηριχθεί από το κράτος απεριόριστα το «Πανεπιστήμιο άνευ όρων» - για να θυμηθούμε και τον Ζακ Ντερριντά – δηλαδή «ένα πανεπιστήμιο που θα ήταν αυτό που πάντα θα όφειλε να αντιπροσωπεύει, δηλαδή εκ της ενάρξεως του, και κατ΄αρχήν, ένα "πράγμα", μια αυτόνομη "υπόθεση", απροϋπόθετα ελεύθερη μέσα στο θεσμό του, στην ομιλία του, στη γραφή του, στη σκέψη του. Σε μια σκέψη, σε μια γραφή, σε μία ομιλία που δεν θα ήσαν μόνο αρχεία ή παραγωγές μάθησης, αλλά και επιτελεστικά έργα, μακριά από κάθε ουτοπική ουδετερότητα..». 

Φυσικά η ΝΔ βρίσκεται διαμετρικά αντίθετη με τέτοια οράματα, για ένα ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο που ήδη έχει γράψει μεγάλη ιστορία και το οποίο συνεχίζει με επιτυχίες, παρά τα μεγάλα πλήγματα που έχει δεχθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις (πχ μεγάλες υποχρηματοδοτήσεις, ΄΄κούρεμα ΄΄ των αποθεματικών τους το 2012, κα). Η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση φιλοδοξεί - αν γίνει κυβέρνηση-  να ανοίξει τις αγορές στο χώρο της ανώτατης  εκπαίδευσης. Και για να μπορέσει να το πετύχει αυτό, για να σπρώξει πελάτες στα κάθε λογής κολέγια, πρέπει να απαξιώσει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Προσπαθεί λοιπόν, με το πολυχρησιμοποιημένο εργαλείο της συκοφάντησής του και δια της στοχοποίησης του ασύλου. Με προοπτική να το αποδομήσει, να του στερήσει την αυτοτέλεια και την αυτοδιοίκηση που έχει μέχρι σήμερα, βασικούς όρους που έχουν φέρει αρκετά από τα ΑΕΙ της χώρας μας σε πολύ υψηλές θέσεις σχετικών διεθνών κατατάξεων.

Ευτυχώς η πλειοψηφία των πολιτών αυτής της χώρας έχει πλέον συνειδητοποιήσει την μεγάλη αξία της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες. Και θα αποτρέψει τα παιχνίδια όποιων θέλουν να παίξουν με την παιδεία, σε βάρος των παιδιών μας και σε όφελος αγορών με τις οποίες βρίσκονται σε ιδιαίτερα στενές σχέσεις.

Χρήστος Πιλάλης*


*Ο Χρήστος Πιλάλης είναι δάσκαλος, υπεύθυνος για την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στο Τμήμα Παιδείας της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ

 

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ


 

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ