Home ΒΟΥΛΗ ΠΑΙΔΕΙΑ Ερώτηση και Α.Κ.Ε. κατέθεσαν προς την υπουγό Παιδείας 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία του τομεάρχη Παιδείας Νίκου Φίλη και θέμα: «Κομματισμός και ευνοιοκρατία αντί για αξιοκρατία και διαφάνεια στην επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης»

Ερώτηση και Α.Κ.Ε. κατέθεσαν προς την υπουγό Παιδείας 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία του τομεάρχη Παιδείας Νίκου Φίλη και θέμα: «Κομματισμός και ευνοιοκρατία αντί για αξιοκρατία και διαφάνεια στην επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης»

E-mail Εκτύπωση PDF

 syrizaneosima2020

Τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου ξεκίνησε η καινούργια σχολική χρονιά. Μια σχολική χρονιά εντελώς διαφορετική, καθώς βρισκόμαστε σε συνθήκες υγειονομικού συναγερμού, λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας Covid-19
Το άνοιγμα των σχολείων ως γεγονός από μόνο του είναι σημαντικό, είναι κέρδος για τα παιδιά και συνολικά για την κοινωνία. Ωστόσο, το άνοιγμα αυτό έγινε δυστυχώς χωρίς κανένα σχέδιο και με την εκπαιδευτική κοινότητα παντελώς ανοχύρωτη, μπροστά στην πανδημία. Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, παρότι είχαν το χρόνο -έξι ολόκληρους μήνες- δεν άρθηκαν στο ύψος των περιστάσεων, όπως επανειλημμένα έχει καταγγείλει ο ΣΥΡΙΖΑ και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα.
Αντί λοιπόν το υπουργείο Παιδείας να προσπαθήσει να κάνει πράξη την υγειονομική θωράκιση των σχολείων, ψήφισε στην καρδιά του καλοκαιριού το άρθρο 30 του νόμου 4713/2020, ως τροπολογία της τελευταίας στιγμής, χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση και αποφάσισε, την άμεση αντικατάσταση των διευθυντών εκπαίδευσης τόσο στην        πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.  Το πλαίσιο επιλογής της κυβέρνησης της ΝΔ, ουσιαστικά αντικατέστησε το αξιοκρατικό και με εγγυήσεις διαφάνειας θεσμικό πλαίσιο που θεσπίστηκε με το ν. 4547/2018 της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος προέβλεπε εκτενώς στις διατάξεις του, μεταξύ άλλων, προϋποθέσεις επιλογής, κριτήρια επιλογής, αποτίμηση κριτηρίων επιλογής, αρμόδια όργανα και διαδικασία επιλογής, συμβούλια επιλογής, χρόνο και διαδικασία υποβολής αιτήσεων. Είναι ενδεικτικό της κυβερνητικής βουλιμίας να επιβληθεί ασφυκτικός κομματικός έλεγχος στην εκπαίδευση,  το γεγονός ότι η νέα ρύθμιση κατατέθηκε προς ψήφιση ένα μήνα αφότου ψηφίστηκε το άρθρο 52 ν. 4692/2020 για την παράταση της θητείας των ήδη υπηρετούντων στελεχών εκπαίδευσης. Τι μεσολάβησε μέσα σε ένα μήνα και το υπουργείο ακύρωσε την παράταση της θητείας που το ίδιο έδωσε, μόνο οι «άριστοι» επιτελείς του γνωρίζουν.
Ο τρόπος επιλογής των νέων προσωρινών διευθυντών εκπαίδευσης αποτυπώνει με τον πιο εμφατικό τρόπο την επικράτηση της κομματικής αντίληψης ενάντια στην αξιοκρατία και τη διαφάνεια.
Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι διευθυντές κατέθεσαν φακέλους υποψηφιότητας, που εξετάστηκαν από ένα κεντρικό πενταμελές διορισμένο από την υπουργό συμβούλιο και χωρίς την εκπροσώπηση των εκπαιδευτικών μέσω των εκλεγμένων αιρετών.    Παράλληλα, η προκήρυξη δεν προέβλεπε τη μοριοδότηση των κριτηρίων και των προσόντων, ούτε αξιολογικούς πίνακες και καμία διαδικασία συνέντευξης των υποψηφίων.
Εν μέσω του καλοκαιριού, και μόλις μέσα σε έξι ημέρες, από τις 7 έως στις 13 Αυγούστου, το διορισμένο Συμβούλιο Επιλογής, έλεγξε περίπου 500 φακέλους και επέλεξε με την αριθ. 6/12-8-2020 πράξη του τους 116 προσωρινούς διευθυντές εκπαίδευσης. Η απόφαση και η γνωστοποίηση των ονομάτων δεν είχε συγκριτικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τους υπόλοιπους υποψήφιους, καθώς ήταν μια διαδικασία χωρίς μοριοδοτούμενα κριτήρια. Μάλιστα, στο ν. 4713/2020 και την αριθ. Φ.353.1 / 12 / 102292 / Ε3/ 30-7-2020 προκήρυξη – πρόσκληση ενδιαφέροντος δεν αναφέρεται ρητά ούτε η δυνατότητα ένστασης. Με το παρόν πλαίσιο, δεν διαφαίνεται ότι οι υποψήφιοι μπορούν αποτελεσματικά να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους, στο μέτρο που δεν προβλέφθηκε στάδιο ένστασης, δεν μοριοδοτήθηκαν τα προσόντα τους και δεν αναρτήθηκαν πίνακες αξιολογικής κατάταξης των υποψηφίων.

Επειδή τυχόν ισχυρισμός ταχείας διαδικασίας επιλογής των διευθυντών εκπαίδευσης δεν μπορεί να ερείδεται στο δημόσιο συμφέρον, στο μέτρο που δεν έχει καν διασφαλιστεί θεσμικά ότι μπορούν να επιλεγούν οι ικανότεροι για τις προκείμενες σημαντικές θέσεις ευθύνης, αλλά είναι εμφανές ότι η προκείμενη fast truck διαδικασία εξυπηρετεί κομματικές σκοπιμότητες.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

·         Πως διασφαλίζονται οι αρχές της ισότητας, της αξιοκρατίας, της  αμεροληψίας, της διαφάνειας κατά την προκείμενη διαδικασία επιλογής των προσωρινών διευθυντών εκπαίδευσης; Για ποιο λόγο επιλέχθηκε μια διαδικασία χωρίς μοριοδοτούμενα κριτήρια, χωρίς συγκριτικά χαρακτηριστικά, χωρίς καμιά δικλείδα αξιοκρατίας και διαφάνειας και με έντονο άρωμα κομματικών κριτηρίων στην επιλογή εντέλει των προσωρινών διευθυντών Α’βάθμιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης;

·         Ποιος είναι ο δικαιολογητικός λόγος για την αιφνιδιαστική κατάθεση της προκείμενης τροπολογίας και την κατ’ ακολουθία προκείμενη διαδικασία επιλογής, δεδομένου ότι η υπουργός είχε δεσμευτεί ήδη πριν ένα χρόνο ότι μέχρι το τέλος του 2019 θα είχε φέρει νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης;

·         Πότε θα εκκινήσει η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης των μόνιμων Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης;

Επίσης για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών ζητάμε την κατάθεση της αριθ. 6/12-8-2020 πράξης του Συμβουλίου Επιλογής Προσωρινών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο

ΕΡΩΤΗΣΗ και Α.Κ.Ε.
προς την κα υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
 
Θέμα: «Κομματισμός και ευνοιοκρατία αντί για αξιοκρατία και διαφάνεια στην επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης»
 
Τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου ξεκίνησε η καινούργια σχολική χρονιά. Μια σχολική χρονιά εντελώς διαφορετική, καθώς βρισκόμαστε σε συνθήκες υγειονομικού συναγερμού, λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας Covid-19
 
Το άνοιγμα των σχολείων ως γεγονός από μόνο του είναι σημαντικό, είναι κέρδος για τα παιδιά και συνολικά για την κοινωνία. Ωστόσο, το άνοιγμα αυτό έγινε δυστυχώς χωρίς κανένα σχέδιο και με την εκπαιδευτική κοινότητα παντελώς ανοχύρωτη, μπροστά στην πανδημία. Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, παρότι είχαν το χρόνο -έξι ολόκληρους μήνες- δεν άρθηκαν στο ύψος των περιστάσεων, όπως επανειλημμένα έχει καταγγείλει ο ΣΥΡΙΖΑ και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα.
 
Αντί λοιπόν το υπουργείο Παιδείας να προσπαθήσει να κάνει πράξη την υγειονομική θωράκιση των σχολείων, ψήφισε στην καρδιά του καλοκαιριού το άρθρο 30 του νόμου 4713/2020, ως τροπολογία της τελευταίας στιγμής, χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση και αποφάσισε, την άμεση αντικατάσταση των διευθυντών εκπαίδευσης τόσο στην        πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.  Το πλαίσιο επιλογής της κυβέρνησης της ΝΔ, ουσιαστικά αντικατέστησε το αξιοκρατικό και με εγγυήσεις διαφάνειας θεσμικό πλαίσιο που θεσπίστηκε με το ν. 4547/2018 της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος προέβλεπε εκτενώς στις διατάξεις του, μεταξύ άλλων, προϋποθέσεις επιλογής, κριτήρια επιλογής, αποτίμηση κριτηρίων επιλογής, αρμόδια όργανα και διαδικασία επιλογής, συμβούλια επιλογής, χρόνο και διαδικασία υποβολής αιτήσεων. Είναι ενδεικτικό της κυβερνητικής βουλιμίας να επιβληθεί ασφυκτικός κομματικός έλεγχος στην εκπαίδευση,  το γεγονός ότι η νέα ρύθμιση κατατέθηκε προς ψήφιση ένα μήνα αφότου ψηφίστηκε το άρθρο 52 ν. 4692/2020 για την παράταση της θητείας των ήδη υπηρετούντων στελεχών εκπαίδευσης. Τι μεσολάβησε μέσα σε ένα μήνα και το υπουργείο ακύρωσε την παράταση της θητείας που το ίδιο έδωσε, μόνο οι «άριστοι» επιτελείς του γνωρίζουν.
 
Ο τρόπος επιλογής των νέων προσωρινών διευθυντών εκπαίδευσης αποτυπώνει με τον πιο εμφατικό τρόπο την επικράτηση της κομματικής αντίληψης ενάντια στην αξιοκρατία και τη διαφάνεια.
 
Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι διευθυντές κατέθεσαν φακέλους υποψηφιότητας, που εξετάστηκαν από ένα κεντρικό πενταμελές διορισμένο από την υπουργό συμβούλιο και χωρίς την εκπροσώπηση των εκπαιδευτικών μέσω των εκλεγμένων αιρετών.    Παράλληλα, η προκήρυξη δεν προέβλεπε τη μοριοδότηση των κριτηρίων και των προσόντων, ούτε αξιολογικούς πίνακες και καμία διαδικασία συνέντευξης των υποψηφίων.
 
Εν μέσω του καλοκαιριού, και μόλις μέσα σε έξι ημέρες, από τις 7 έως στις 13 Αυγούστου, το διορισμένο Συμβούλιο Επιλογής, έλεγξε περίπου 500 φακέλους και επέλεξε με την αριθ. 6/12-8-2020 πράξη του τους 116 προσωρινούς διευθυντές εκπαίδευσης. Η απόφαση και η γνωστοποίηση των ονομάτων δεν είχε συγκριτικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τους υπόλοιπους υποψήφιους, καθώς ήταν μια διαδικασία χωρίς μοριοδοτούμενα κριτήρια. Μάλιστα, στο ν. 4713/2020 και την αριθ. Φ.353.1 / 12 / 102292 / Ε3/ 30-7-2020 προκήρυξη – πρόσκληση ενδιαφέροντος δεν αναφέρεται ρητά ούτε η δυνατότητα ένστασης. Με το παρόν πλαίσιο, δεν διαφαίνεται ότι οι υποψήφιοι μπορούν αποτελεσματικά να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους, στο μέτρο που δεν προβλέφθηκε στάδιο ένστασης, δεν μοριοδοτήθηκαν τα προσόντα τους και δεν αναρτήθηκαν πίνακες αξιολογικής κατάταξης των υποψηφίων.

Επειδή τυχόν ισχυρισμός ταχείας διαδικασίας επιλογής των διευθυντών εκπαίδευσης δεν μπορεί να ερείδεται στο δημόσιο συμφέρον, στο μέτρο που δεν έχει καν διασφαλιστεί θεσμικά ότι μπορούν να επιλεγούν οι ικανότεροι για τις προκείμενες σημαντικές θέσεις ευθύνης, αλλά είναι εμφανές ότι η προκείμενη fast truck διαδικασία εξυπηρετεί κομματικές σκοπιμότητες.

 Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

• Πως διασφαλίζονται οι αρχές της ισότητας, της αξιοκρατίας, της  αμεροληψίας, της διαφάνειας κατά την προκείμενη διαδικασία επιλογής των προσωρινών διευθυντών εκπαίδευσης; Για ποιο λόγο επιλέχθηκε μια διαδικασία χωρίς μοριοδοτούμενα κριτήρια, χωρίς συγκριτικά χαρακτηριστικά, χωρίς καμιά δικλείδα αξιοκρατίας και διαφάνειας και με έντονο άρωμα κομματικών κριτηρίων στην επιλογή εντέλει των προσωρινών διευθυντών Α’βάθμιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης;

• Ποιος είναι ο δικαιολογητικός λόγος για την αιφνιδιαστική κατάθεση της προκείμενης τροπολογίας και την κατ’ ακολουθία προκείμενη διαδικασία επιλογής, δεδομένου ότι η υπουργός είχε δεσμευτεί ήδη πριν ένα χρόνο ότι μέχρι το τέλος του 2019 θα είχε φέρει νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης;

• Πότε θα εκκινήσει η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης των μόνιμων Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης;

Επίσης για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών ζητάμε την κατάθεση της αριθ. 6/12-8-2020 πράξης του Συμβουλίου Επιλογής Προσωρινών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
 
Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές
Φίλης Νικόλαος
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αθανασίου Αθανάσιος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Αθανασία
Αυγέρη Θεοδώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρούλα
Κατρούγκαλος Γεώργιος
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μηχαηλίδης Ανδρέας
Μωραΐτης Αθανάσιος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθός Ανδρέας
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Παναγιώτης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σπίρτζης Χρήστος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χαρίτσης Αλέξανδρος
Ψυχογιός Γεώργιος

 

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ


 

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ